De succesvolle duurzame strategie van Groen Uitzendburo: ‘Al maken ze tien keer een fout, wij blijven ze helpen’

Het personeelstekort is tegenwoordig gigantisch in veel sectoren. Een deel van de oplossing is mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer aan het werk krijgen. Groen Uitzendburo bestaat inmiddels al ruim 25 jaar en specialiseerde zich in die tijd in het bemiddelen van deze mensen. Door hen in veel gevallen om te scholen en te begeleiden, zijn ze vaak jaren later nog werkzaam in de groene sector. Zo zorgt het bedrijf voor duurzame inzetbaarheid.

Bankiers, mensen met een universitaire diploma Rechten, langdurig werklozen zonder enige achtergrond in het groen, allemaal zijn ze in juist die sector aan het werk geholpen door Groen Uitzendburo. Het familiebedrijf van eigenaar Arjen van Triest wordt gerund door zoon Abiam en dochter Ilona. Intercedent Midden-Nederland Erik Horstra loopt al een tijdje rond bij Groen en vertelt over de duurzame werkwijze, het opleiden van personeel en de resultaten die ze in deze jaren boekten.

“Er zit een stijgende lijn in het aantal mensen dat wij helpen om het groen in te gaan”, zegt Horstra. “Kijk maar naar het traject aankomend hovenier wat groeide van 25 deelnemers dit jaar naar 60 komend jaar.” En dat is niet op de laatste plek door corona. “Er komen meer mensen zonder werk te zitten. Zij willen graag iets doen wat ze gelukkig maakt en komen zo in het groen terecht.”

Maar er is ook een andere oorzaak. “Mensen geven meer uit aan hun tuin en dat betekent automatisch dat er meer werk in het groen is. Hier spelen wij op in door mensen de kans te geven om zich te laten scholen in het groen, zodat ze hier duurzaam aan het werk kunnen. Ondanks de financiële kloof met het vakgebied waar ze vaak vandaan komen”, vertelt hij.

Net als op wel meer plekken, zit ook de groene sector om personeel verlegen. En omdat de sector het veel moet hebben van seizoensgebonden hovenierswerk – veel werk kan in de winter immers niet worden uitgevoerd – is Groen Uitzendburo mensen gaan opleiden. Sinds dit jaar biedt het bijvoorbeeld leerwerktrajecten aan in samenwerking met Zone.college, een groene opleider en al langere tijd werkt het met het UWV en opleidingscentrum Groene Veluwe.

Horstra legt het samenwerkingsverband met UWV uit. “Twee dagen in de week krijgen ze les en drie dagen lopen ze stage met behoud van uitkering. Na die drie maanden krijgen ze van ons een baangarantie van een halfjaar. Dat betekent dat ze een traject ingaan van negen maanden en dan een papiertje hebben tot aankomend hovenier, de eerste stap naar het overkoepelende branchediploma Vakbekwaam Hovenier.”

De intercedent is trots op het resultaat dat ze op een duurzame manier hebben geboekt. “Wat je nu ziet: alle zij-instromers lopen door tot en met kerst. Van hen worden er een heleboel overgenomen door het bedrijf waar ze werken en ze mogen natuurlijk ook via ons ander werk zoeken. Iedereen blijft in het groen werken en dat is wel heel tof om te zien.”

Re-integratie

Veel werkzoekenden die bij Groen Uitzendburo terechtkomen, zijn al langer zonder baan, soms wel tien jaar. Ook hebben ze vaak problemen (gehad). Daar kijkt het uitzendbureau niet van op, zegt Horstra. “Iedereen die hier komt, mag z’n verhaal vertellen. Als diegene problemen heeft met bijvoorbeeld de Belastingdienst of hij of zij zit in de schuldhulpsanering, dan krijgen ze bij ons een kans en coachen we hen.”

Zo’n proces gaat niet altijd van een leien dakje. “Wat er soms gebeurt, is dat ze een dag voor ons werken en dan uitvallen omdat ze thuis problemen hebben. We ondersteunen hen daarbij en zoeken er een opdrachtgever bij die dat accepteert. Dat kost misschien wat meer tijd, maar ze mogen daar drie keer een fout maken. Maar ook al maken ze tien keer een fout, wij blijven ze helpen.”

Deze duurzame strategie werpt z’n vruchten af. Niet alleen zijn de langdurig werkzoekenden blij met een baan of een klus, opdrachtgevers waarderen de werkwijze van Groen. Horstra: “We leiden hen zelf op dus ze weten dat ze een bepaald niveau hebben. We zien dat ze de volgende keer niet iemand in dienst nemen, maar gelijk weer bij ons aanbellen.”

En de kans is kleiner dat de werkzoekenden terugvallen in dezelfde problematiek, ziet Horstra. “Ze krijgen een doel in het leven en er ontstaat vaak een passie voor het groen. Op die manier wordt er een stuk onzekerheid in het leven weggenomen. Door scholing voelen ze meer waardering en krijgen ze meer vertrouwen waardoor ze minder snel uitvallen.”

Persoonlijk

Als er een woord is dat toepasbaar is op Groen, dan is het wel ‘persoonlijk’. Om te zorgen dat het personeel op de juiste plek terechtkomt en bij de juiste opdrachtgever zit het team er bovenop. “Mensen proberen te binden en op te leiden, is duurzame inzetbaarheid”, zegt Horstra. “We gaan persoonlijk bij mensen langs. Elke twee maanden bellen we hen om te kijken hoe het gaat. Iedereen heeft een bepaald aantal mensen onder zich en dat moet hij ook aankunnen. We willen voldoende tijd in mensen kunnen steken.”

Om de duurzame strategie te laten slagen en om vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar te laten aansluiten, gaat Groen niet alleen met werkzoekenden in gesprek. Horstra: “We richten ons steeds meer op de opdrachtgever om erachter te komen wat nu echt de vraag is. Opdrachtgevers weten wél dat wij veel personeel met een rugzakje hebben. Wij hebben een idee, staan zij daar open voor? Hoe zou je het invullen? Wat daaruit kwam, was dat het omscholen in de winter moet, zodat ze per april helemaal geschikt zijn om naar buiten te gaan.”

Succesverhalen

Dat die persoonlijke benadering z’n vruchten afwerpt, blijkt wel uit de praktijkvoorbeelden die Horstra aanhaalt. “Ik heb iemand die tien jaar in de bijstand heeft gezeten bij de gemeente, altijd gedoe. Nu mag hij het hele jaar blijven en voor volgend jaar heeft hij alweer een contract. Hij is van een alcoholverslaving naar de groenvoorziening gegaan. Hij onderhoudt alle parken in Zwolle en Deventer. Voor dat soort mensen doe je het.”

Het laatste voorbeeld vat misschien wel het beste samen hoe Groen Uitzendburo werkt. Horstra: “Begin dit jaar kregen we iemand met Mbo-niveau 1 die overal was afgeschreven. Hij zou niet slim genoeg zijn en autistisch zijn. We hebben hem bij een opdrachtgever geplaatst en daar heeft hij een contract gekregen. Blijkbaar kan het wel, maar je moet op de juiste knoppen drukken bij mensen en uiteraard zijn een goede opdrachtgever en begeleiding ook belangrijk.”

Bron NBBU: https://www.nbbu.nl/nl/artikelen